Tuesday, September 6, 2016

Compare Stillman & Birn paper samples

Stillman & Birn offers 4”x6” paper samples* of the six paper types of their journals, named Alpha, Beta, Gamma, Delta, Epsilon, and Zeta, and I did a quick comparison between these. For more about Stillman & Birn, see this post.

These are all hard sized papers in bright white, or in the case of Gamma and Delta, a natural white, called ivory, that is really a soft yellow. They all work well with pencil and pen and I did not notice any feathering. However, due to the hard sizing, areas with brush and ink may turn out uneven.


Alpha Series: Medium grain surface, white, 100 lb. (150 gsm)


The Alpha paper is a thin and fairly smooth paper with some texture. It takes some time to dry and cockles extensively if water is used (only light washes are recommended, but it will still cockle). It is quite responsive to pencil and pen despite the hard sizing.


Beta Series: Cold press surface, white, 180 lb. (270 gsm)


The Beta paper has similar characteristics to the Alpha paper but is considerably thicker and heavier and cockles less. This paper, too, takes time to dry if you use juicy washes.

Stillman & Birn Alpha and Beta with watercolors, pencil, pen, brush and ink
© 2016 Anna C./See. Be. Draw.


Gamma and Delta Series: Same as Alpha and Beta, but ivory instead of white


The Gamma and Delta papers are ivory colored (natural white/light yellow) counterparts to the Alpha and Beta papers. Because of the paper color, watercolors to me look a bit less bright since there is less contrast between paper color and watercolors.

Stillman & Birn Gamma and Delta with watercolors, pencil, pen, brush and ink
© 2016 Anna C./See. Be. Draw.


Epsilon and Zeta Series: Smooth surface, white, 100 lb. (150 gsm) and 180 lb. (270 gsm)


The Epsilon and Zeta papers are the two smoothest papers in the lineup. These are two even harder sized papers that work well with pencil or pen but less well with watercolors as they are prone to blotchy backruns as color pools in the valleys of the paper.

Stillman & Birn Epsilon and Zeta with watercolors, pencil, pen, brush and ink
© 2016 Anna C./See. Be. Draw.

*I would love to see a sample pack with 9"x12" paper samples of each surface texture and color offered for sale in addition to the small 4"x6" samples currently offered for free.


Översättning. Jag fick tag i 10x15 cm pappersprover av Stillman & Birns sex olika papper och gjorde en liten mini-test av dem. För mer om Stillman & Birn, läs detta inlägg. Deras papper är alla hårt limmade i vitt eller gulvitt. De tar blyerts och tuschpenna bra, dock kan större ytor med flytande tusch och pensel se ojämna ut.

Alpha-serien – medium ytstruktur, vitt, 150 gsm
Alpha är ett tunt och ganska slätt papper med en del ytstruktur och hård limning.
En del granulering framträder men akvarellfärg tar lång tid att torka. Då det är tunt bucklar det mycket med akvarellfärg och Stillman & Birn rekommenderar att använda lite vatten. Trots den hårda limningen känns papperet responsivt med blyerts och tuschpenna. För mer om Alpha, läs detta inlägg.

Beta-serien – kallpressat papper, vitt, 270 gsm
Beta är ett betydligt tjockare papper som passar bättre till akvarell, med liknande egenskaper som Alpha. Det är hårt limmat och tar lång tid att torka.

Gamma- och Delta-serierna – motsvarar Alpha och Beta, men i gulvitt
På dessa papper ser akvarellfärgen dovare ut pga mindre kontrast med papperets färg.

Epsilon och Zeta-serien – slätt papper, vitt, 150 respektive 270 gsm

Dessa två papper är släta och ännu hårdare limmade papper som tar blyerts och tuschpenna bra. Dock tycker jag att de är alltför släta för att passa bra till akvarellfärg.

No comments: