Friday, January 20, 2017

What is the difference between French Ultramarine and Ultramarine?

What is the difference between Winsor & Newton’s French Ultramarine and Ultramarine (Green Shade) watercolors? Is there a difference? At first glance they appear identical!

I first compared their properties:

French Ultramarine
  • Pigment: PB29
  • Transparency: Yes
  • Granulating: Yes
  • Lightfastness (ASTM): I
  • Permanence: A

The Winsor & Newton website states that this color was created in 1828 as a synthetic alternative to the expensive pigment derived from Lapis Lazuli. This color has red undertones.

Ultramarine

  • Pigment: PB29
  • Transparency: Yes
  • Granulating: Not noted
  • Lightfastness (ASTM): I
  • Permanence: A

This color is noted to have green undertones.

According to a W&N representative, slight variations in temperature during production of the pigments can cause very slight variations in color. This is what makes French Ultramarine redder and Ultramarine greener.

Handprint notes that these two W&N ultramarines “are slightly lighter valued, greener in hue and more transparent than other brands, and produce some of the most pronounced (and lovely) wash pigment textures.”

Comparing French Ultramarine and Ultramarine
Watercolors
© 2017 Anna C./See. Be. Draw.

I finally did a chart comparing the two, and as you can see in the drawdowns, French Ultramarine has a warmer, redder tone (left), whereas Ultramarine is cooler/greener (right) and looks similar to Winsor/Phthalocyanine Blue.

You can also see that French Ultramarine displays quite a bit more granulation than Ultramarine.

And when French Ultramarine (with its red undertone) is mixed with Permanent Rose (which has a blue undertone), the result is a clearer, brighter violet than when Ultramarine is mixed with Permanent Rose.

So, yes, there is a difference between the two, easily found with a bit of experimentation, testing, and comparison!



Översättning.
Är det någon skillnad mellan Winsor & Newtons akvarellfärger French Ultramarine och Ultramarine (Green Shade)? Vid en jämförelse av attribut så verkar de vid en första anblick närapå identiska. De är båda transparenta, permanenta och tillverkade av pigmentet PB29.

Vid närmare jämförelse så fann jag att French Ultramarine ser varmare (rödare) ut än Ultramarine, vilken ser lite kallare (grönare) ut. Detta blir tydligare ju mindre koncentrerad färgen är. Dessutom så visar French Ultramarine betydligt mer granulering än Ultramarine.


Enligt en representant för Winsor & Newton så beror denna färgskillnad på variation i temperatur under produktionen.

4 comments:

Annika said...

Roligt att se jämförelsen! Min färgkurs rekommenderar French ultramarine som den varma blåa jag ska använda. Så den har jag. Men jag visste inte heller vad skillnaden var med "vanlig" ultramarine.

Den kalla blå vi blivit rekommenderade var Green Shade Pthalo blue, Daniel Smith. Den hade jag inte så jag försökte använda Prussian blue istället. En tub av M.Graham - det funkade inte alls att blanda med andra färger - den blandades inte jämnt utan jag fick zebrarandig färg! :( . Och min cerulean fick jag inte använda för hon ville att det skulle vara en mer genomskinlig blå. Men nu har min GS Pthalo kommit så nu ska jag testa igen och se hur det blir!

Har du försökt använda M. Graham någongång och hur blev resultatet? Jag vet inte om det var just den här tuben, själva färgnyansen eller märket som inte var bra.

Annika said...

Honungsbaserat? Lustigt. Det låter ju bra men... Det gick hyfsat bra att använda den till secondary color mixes (lite ojämnt men inte alltför illa) men när det skulle vara tertiaries så blev det väldigt märkligt.... Nåja, man lär sig. Jag har en röd och en blå tub av M.Graham tror jag. Den röda är extremt överväldigande så den hade jag redan nästan gett upp om. Den preussiska blå är en vacker nyans men jag får väl komma ihåg att bara använda den enbart och till secondaries. Tack för infot och tankarna!

Anna C. said...

Rolig kommentar! Jag sitter faktiskt själv här just nu och detaljstuderar en tabell över färger, pigment och deras egenskaper för att hitta lite ny inspiration till våren!

Jag använder mest Winsor & Newtons akvarellfärger (Professional, inte Cotman/Student, vilka har alltför lite pigment och för mycket bindemedel/binder) och då och då Daniel Smith. Men jag har hört att bindemedlet i M Graham är honungsbaserat så det kanske har med saken att göra? Sen reagerar ju Prussian Blue och Phthalo Blue (eller Winsor Blue hos W&N) lite olika i blandningar eftersom de är baserade på olika pigment, så det, samt vilken färg du försökte blanda med kan säkert också spela in. Fast jag gissar mer på bindemedlet...

Cerulean Blue är en jättefin blå färg, men semi-opaque till skillnad från Phthalo Blue som är transparent. Hoppas den fungerar bättre!

ps. råkade radera min kommentar av misstag så därför kommer den inte i ordning, är svar på Annikas första kommentar.

Anna C. said...

Hej igen, Annika - här är ett svar till din andra kommentar. :) M. Graham har gott rykte och är inte ensamma om att använda honung, så gör tex även Sennelier. Dock har jag hört att färgen under vissa omständigheter kan ha svårt att torka ordentligt, inte bara på paletten (vilket många säkert gillar) utan även i fuktiga klimat och om man använder den outspädd utan vatten.

Vad gäller dina färgblandningar så kan det ju också ha att göra med färgernas temperatur, Phthalo blue GS är en kall blå medan Phthalo blue RS är en varm blå. Och Prussian blue ligger närmare Phthalo blue RS även om Prussian blue är lite kallare. Mycket att tänka på när man blandar färger, men det är ju det som är det roliga, hela tiden något nytt!